Ha úgy érzed, hogy elvesztél a gyereked ruhatári preferenciáiban, nem vagy egyedül! A tinédzser divat mindig kicsit furcsa volt szülői szemmel. Egyedi módon keverjük össze a múlt és a jövő stílusait, miközben a kényelem, az egyediség és – meglepő módon – a környezettudatosság is fontos szerepet játszik.
A kényelem mindenekelőtt
Az első dolog, amit észre fogsz venni, hogy a gyereked szinte minden ruhája túlméretezett. A bő pulóverek, kapucnis felsők és nadrágok uralják a szekrényt, és ez nem véletlen. A mai fiatalok számára a kényelem az első számú prioritás, legyen szó iskoláról, baráti találkozóról vagy otthoni pihenésről.
A sportos viselet is teljesen beépült a hétköznapokba. Ne lepődj meg, ha a gyereked leggingsben megy iskolába, vagy ha a kedvenc Nike cipője lett a mindennapi választása. Ez az úgynevezett „athleisure” trend – vagyis amikor a sportos és hétköznapi ruházat keveredik.
Visszatérés a múltba
Talán az egyik legmeglepőbb jelenség, hogy a gyerekeid olyan dolgokat viselnek, amiket te is hordtál kamaszként! A 2000-es évek eleje visszatért, teljes pompájában. Az alacsony derekú farmerek újra divatba jöttek (igen, azok, amiket te is hordtál!), a crop topok és a hasat szabadon hagyó felsők pedig szinte állandó darabjai a ruhatárnak.
A skinny jeans korszaka lejárt – helyette a széles szárú, bővebb farmerek a menők. A platform cipők is visszatértek, és ha látsz egy lakkhatású, fényes táskát vagy kiegészítőt, az is a 2000-es évek futurisztikus hangulatát idézi.
Ami igazán megható, hogy sok fiatal felfedezi a családi örökségeket is. A nagyapa bőrdzsekije, a nagymama kötött pulóvere vagy azok a „furcsa” mintás darabok, amiket régen hordtatok, most hirtelen menők lettek. Ez a „mama hotel divat” – amikor a családi ruhatár kincseiből merítenek.
Egyediség a legfontosabb
A mai tinédzserek nem vakon követik a trendeket. Inkább saját stílust alakítanak ki, ami tükrözi a személyiségüket és hangulatukat. Bátran vegyítik a különböző stílusokat és korszakokat, létrehozva valami újat és személyeset.
Ne csodálkozz, ha a gyereked hirtelen odafigyel a zoknijára – a mintás, karakteres zoknik láthatóvá tétele nagy divat lett. A kiegészítők is fontos szerepet kaptak: táskadíszek, nagy hajgumik, csatok és színes ékszerek mind hozzátartoznak a megjelenéshez.
Tudatos döntések
Ami talán a legpozitívabb változás, hogy a mai fiatalok rendkívül tudatosan vásárolnak. Fontosabb számukra a jobb minőség, a természetes anyagok és az etikus termelés. Sok tinédzser szívesebben megy turkálóba vagy vintage boltba, mint hogy újat vegyen – ez nemcsak környezetbarát, de egyedi stílust is biztosít.
Mely márkák szólnak a tinédzserekhez?
Az ún. quick fashion márkák, mint a Zara, H&M, Bershka vagy a Shein továbbra is népszerűek a megfizethetőségük miatt, bár sok fiatal már kritikusan viszonyul hozzájuk a fenntarthatósági szempontok miatt.
A sportmárkák, különösen a Nike, Adidas, Puma és Converse továbbra is alapdarabok. Ezek nem csak sportoláshoz, hanem mindennapi viseletre is tökéletesek.
A vintage boltok és second-hand shopok egyre népszerűbbek lesznek, mivel a fiatalok egyedi darabokat keresnek, amelyekkel kifejezhetik személyiségüket.
Mit jelent ez nekünk, szülőknek?
A mai tinédzserek viselete sokkal több, mint egyszerű öltözködés. Ez az eszközük az identitásuk kifejezésére és arra, hogy megmutassák, kik ők valójában. A TikTok és más közösségi média platformok gyorsan változó trendeket hoznak, de a fiatalok egyre tudatosabban választanak.
Ha néha úgy érzed, hogy nem érted a gyereked öltözködési szokásait, ne izgulj! Ez teljesen természetes. Az important az, hogy támogasd őket abban, hogy saját stílusukat alakítsák ki, miközben értékeld azt a tudatosságot, amit a vásárlásaik során tanúsítanak. Végül is, ha környezettudatosan és egyénien öltözködnek, akkor jó úton járnak!
Ez is érdekelhet: